آیا پیاده رفتن به حرم امامان ارزشمند است؟

 

آیا پیاده رفتن به حرم امامان ارزشمند است؟ یا اینکه صرفا یک حرکت نمادین است؟ البته حرکت نمادین هم خود می تواند ارزشمند باشد، اما آیا می توان گفت کسی که پیاده به حرم یکی از ائمه می رود ، نسبت به کسی که سواره می رود ثواب بیشتری دارد و ارزش زیارتش بیشتر است؟ 
پیاده رفتن زائر به حرم امامان علیهم السلام ، نه تنها نمادین است بلکه ارزش ذاتی نیز دارد ، راجع به حرم امام حسین و حضرت رضا علیهما السلام ؛ تصریح هست و درمورد بقیه ائمه علیهم السلام نیز به عموماتی که وجود دارد اثبات می شود.
پیاده‌روی ، تنها کسب آمادگی جسمی نیست، روحِ انسان در جریان این پیاده‌روی، تمرین می کند وآماده تر می شود . پیاده‌روی یک فرصت عجیب و استثنایی است که نباید آن را از دست داد، هر یک قدمی که انسان در این مسیر نورانی بر می‌دارد، پاک کنند? آلودگی‌های روحِ انسان است. در روایت داریم، کسی که از زیارت حرم اباعبدالله(ع) باز می‌گردد، گناهان گذشت? او بخشیده می‌شود و روح او پاک و مطهر می‌شود.
مَنْ‏ خَرَجَ‏ مِنْ‏ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ص إِنْ کَانَ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً حَتَّى إِذَا صَارَ فِی الْحَائِرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِینَ الْمُنْتَجَبِینَ [الْمُفْلِحینَ الْمُنْجِحِینَ‏] حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِینَ حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص یُقْرِؤُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَى»
امام صادق(ع) به یکی از اصحابشان می‌فرمایند: «کسی که به قصد زیارت امام حسین(ع) از منزلش خارج شود، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت اباعبدالله(ع) بر می‌دارد، یک حسنه برایش می‌نویسد و یک سیئه از او محو می‌کند. وقتی که به حرم می‌رسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده می‌نویسد. وقتی مناسک او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین می‌نویسد. وقتی می‌خواهد بازگردد یک فرشت? الهی در مقابل او قرار می‌گیرد و می‌گوید: رسول خدا(ص) به شما سلام می رساند، و پیغام می دهد که عمل را از سرگیر که گذشته‌ات بخشیده شده؛ (کامل الزیارات باب 49/ص132الی 135 ) (درباب 49 ،10 روایت وجود دارد که ما یکی از آنها را با ترجمه اش آوردیم .)
واقعاً همینطور است و این بخشیده شدن اعمال گذشته و پاک شدن پروند? انسان بعد از پیاده‌روی اربعین را، واقعاً انسان با تمام وجود احساس می‌کند.
ودر مورد امام رضا علیه السلام : حضرت جواد علیه‏السلام فرمود: هیچکس پدرم را زیارت نمی‏کند که متحمل سختی شود مثل باران یا سرما یا گرما مگر آنکه خداوند بدن او را بر آتش حرام خواهد نمود.
و حضرت هادی علیه‏السلام فرمود: اهل قم و اهل آبه آمرزیده‏اند، زیرا قبر جدم علی بن موسی الرضا علیه‏السلام را در طوس زیارت می‏کنند، بدانید هر که او را زیارت کند و در راه زیارت او قطره‏ی بارانی (کوچکترین سختی) به او برسد، خداوند بدن او را بر آتش حرام خواهد کرد.
و حضرت رضا علیه‏السلام نیز فرمود: هیچ مؤمنی نیست که مرا زیارت کند و قطره‏ای باران به صورتش برخورد کند مگر اینکه خداوند، بدن او را بر آتش حرام خواهد نمود
روی همین روایات بوده که روش زندگی بعضی از علمای قدیم چنین بوده که سعی میکردند سالی یک بار پیاده به سفر امام هشتم بروند .
- احادیث مربوط به فضیلت زیارت حضرت رضا علیه‏السلام همگی از کتاب شریف وسائل الشیعة ج 10 ، باب 82 تا باب 88 ابواب المزار نقل شده است .